2023-10-17 17:07:00

„Putovanje u čarobni svijet održive mikrofarme: Učenici OŠ Trilj zaronili u ekološku pustolovinu u Krušvaru"

U utorak, 17. listopada 2023., učenici 4. razreda Osnovne škole Trilj s razrednom učiteljicom Ivanom Tadinac i voditeljicom Ivanom Marić Zerdun posjetili su mikrofarmu u Krušvaru (d.o.o. Održivo) kao dio terenske nastave. Ova mikrofarma smještena je na imanju obitelji Bota.

Tijekom stručnog vodstva Hrvoja Bote, predavanja i radionica, učenici su spoznali proces rasta i razvoja biljaka, od klijanja sjemena do sazrijevanja ploda. Također, naučili su o važnosti ptica, žaba, zmija, šišmiša i kukaca u ekosustavu. Osvijestili su važnost i prednost postavljanja solarnih panela na krov kuće kao primjer obnovljivog izvora energije. Osvijestili su pametno osmišljavanje gradnje kuće s više staklenih stijenki prema jugu i prirodnih gradivnih materijala (sječka konoplje i hrastovo drvo). Vidjeli su blokove od prešane konopljine sječke koji su osnovni gradivni element kuće. Opisali su način korištenja kišnice za piće i pranje rublja i posuđa. Vidjeli su kompostište i spoznali način funkcioniranja sustava unutar njega te važnost gujavica u procesu razgradnje organskih tvari. Vidjeli su različite vrste voća i povrća, a sudjelovali u izdvajanju i pripremi sjemena za sijanje. Vidjeli su ručne alate za obradu tla i važnost prekrivanja tla sječkom da bi se spriječilo odnošenje hranjivog površinskog sloja. Naučili su važnost uzgoja sezonskih prehrambenih i ljekovitih biljaka bez primjene industrijskih sredstava za zaštitu bilja te korištenja mreže protiv štetnih kukaca. Domaćin je naglasio da koriste sjemenje starih sorti i redovito sudjeluju na sajmovima razmjene sjemena te da poštuju kalendar sadnje i sjetve.

Ivana Bota održala je radionicu o razvoju biljaka iz sjemena preko stabljike, cvijeta i ploda do ponovnog sjemena. Osim sjemenom opisala im je i druge načine razmnožavanja, korijenom, listom, stabljikom kao primjerima vegetativnog razmnožavanja. Objasnila je važnost kukaca korisnih za oprašivanje te važnost izrade skloništa za ptice i šišmiše. Pokazala im je izgled i objasnila važnost solitarne pčele na oprašivanje, objasnila im je da takve pčele žive samostalno tj. da se ne roje.

Posjeta mikrofarmi kod učenika je osvijestio mogućnost i važnost povezanosti čovjeka s prirodom. Posjet farmi pružio je učenicima univerzalne pouke o održivosti, odgovornosti prema okolišu i razumijevanju prirodnih ciklusa.

Ivana Marić Zerdun, školska koordinatorica projekta BioMOZAIK

Zajedno za zelenukonkurentnu i uključivu Europu


Osnovna škola Trilj