KALENDAR USVAJANJA GLASOVA
Govorne teškoće mogu ometati razumljivost i slušanje. Greške najčešće nastaju u ranom djetinjstvu, kod neke djece nestaju, a kod neke djece se učvršćuju. Stvarna slika se otkriva prilikom polaska u školu. Izgovor bi bilo najbolje riješiti u predškolskoj dobi jer je pravilan izgovor preduvjet uspješnog čitanja i pisanja.
Vrijeme usvajanja glasova:
-Glas K pojavljuje se između druge i treće godine života, u razvojnoj fazi najčešće zamjenjuje T ili G
-Glas G isto se pojavljuje između druge i treće godine, prije bi trebali usvojiti glas K
-Glas L se pojavljuje između tri i pol i četiri godine
-Glas LJ isto se pojavljuje između tri i pol i četiri godine, prije trebamo pravilno izgovarati glas L
-Glas S pojavljuje se između tri i pol i četiri i pol godine
-Glas Z se pojavljuje između tri i pol i četiri godine, važno je prije usvojiti glas S
-Glas C se pojavljuje između tri i pol i četiri i pol godine, važno je prije usvojiti glas S
-Glas Š se pojavljuje između tri i pol i četiri i pol godine, važno je prije usvojiti glas S
-Glas R trebao bi biti usvojen između četiri i pol i pet godina. Jako je važno da dijete pravilno izgovara glas L.
-Glas Č trebao bi biti usvojen između četiri i pol i pet godina. Jako je važno da dijete pravilno izgovara glasove C i Š.
-Glas Ž se pojavljuje između tri i pol i četiri i pol godine, važno je prije usvojiti.
Prije polaska u školu važno je ispraviti glasove kako ne bi bilo teškoća u početnom pisanju i čitanju. Jezični razvoj možemo provjeriti kroz ponavljanje rečenica, ako dijete ponavlja riječi s pogrešnim nastavcima, ispušta male riječi ( prijedloge, priloge..), a ostale riječi nisu usklađene, možemo saznati kakva je usvojenost gramatičke morfologije i sintakse , važnih jezičnih sastavnica.
Artikulacijske teškoće kod neke djece se protegnu do 1. i često 2. razreda osnovne škole, a nerijetko ih prate i teškoće čitanja i pisanja, posebno kod pisanja diktata.
Govorni razvoj otvara putove jezičnom razvoju, što pozitivno utječe na kognitivni razvoj.
Nedostatna fonološka obrada riječi znači da dijete teško postaje svjesno glasova u riječi, pa ne može izdvojiti početni ili završni glas, ili teško uočava ritam i rimu riječi, što sve jesu važne vještine potrebne za usvajanje čitanja.
Mnogi se autori slažu da je jedna od temeljnih teškoća u poremećaju čitanja upravo ta teškoća obrade glasova ili fonološka neosviještenost.
Teškoće fonološke obrade mogu se i ne moraju odražavati u djetetovu govoru. Neka djeca mogu posve neupadno govoriti izgovarajući većinu riječi pravilno, a da ipak imaju teškoće s izdvajanjem i raščlambom riječi na glasove. Neka djeca starije predškolske dobi već i svojim govorom upućuju na to da imaju fonološke teškoće. U njihovu govoru često čujemo: »svjeklo«, za riječi »svjetlo«, »glaka« za riječ »dlaka«.
Sve ovo upućuje na to da bi dijete u školi moglo imati teškoća s učenjem početnog čitanja, a možda i pravu disleksiju.
Opis programa terapijskog jahanja u Osnovnoj školi Trilj i KK Sv. Mihovil
U sklopu projekta posebno- odgojno obrazovne skupine OŠ Trilj, kojeg je prepoznalo MZOŠ , tijekom protekle godine organizirali smo sustavan odlazak na terapijsko jahanje što je za naše učenike bilo od
velike važnosti jer zbog epidemiološke situacije nisu mogli ići u matične razrede. Terapijsko jahanje predstavlja priznate metode konjaništva i rehabilitacije namijenjene i prilagođene osobama s teškoćama u razvoju.
Glavni cilj programa je pružanje terapijskog jahanja osobama s invaliditetom kao stalan, rekreativan i besplatan program u svrhu poboljšanja tjelesne rehabilitacije i mogućnosti razvijanja novih postignuća. Paralelno program obuhvaća psihosocijalnu potporu, društvene aktivnosti i kvalitetno provođenje slobodnog vremena. Temeljni ciljevi terapijskog jahanja i realizaciji istih temelje se na multidimenzionalnom pristupu u svrhu provođenja: fizioterapijskih ciljeva , psihoterapijskih i socioterapijskih ciljeva.
Fizioterapijski ciljevi se postižu fizioterapijskim aktivnostima na konju, a usmjereni su na : stimulaciju motoričkih funkcija, poboljšanje ravnoteže, normalizaciju mišićnog tonusa, jačanje muskulature, opuštanje mišića, postizanje mobilnosti zglobova; kuka i zdjelice, poboljšanje fine i grube motorike, te vježbe disanja. Psihoterapijske ciljeve provodimo na način što ciljeve postavljamo tako da im se omogući : osjećaj uspješnosti ,potiču samopouzdanje, razvijaju samostalnost, doživljavaju veselje, utječe pozitivne ishode emocionalne inteligencije.
Socioterapijski ciljevi se odnose na druženje, stvaranje novih prijateljstava. Kod naših učenika prisutne su teškoće i na području perceptivnog razvoja, motoričkog razvoja govora i adaptivnog ponašanja. Roditelji su dali svoj pristanka i oduševljeni su programom. Od ravnatelja škole i KK Sv. Mihovil imali smo neprestanu podršku jer na jahanje odlazimo od 2008. godine
Matična škola i PŠ Košute
1. 8:00-8:45
2. 8:50-9:35
3. 9:40-10:25
VELIKI ODMOR 10:25-10:40
4. 10:45-11:30
5. 11:35-12:20
6. 12:25-13:10
PŠ Grab
1. 7:45-8:30
2. 8:35-9:20
3. 9:25-10:10
VELIKI ODMOR 10:10-10:25
4. 10:30-11:15
5. 11:20-12:05
6. 12:10-12:55
Svjetski dan osoba s Down sindromom
Prošli tjedan, 21.3., učenici, učiteljica i asistentice posebnog razrednog odjela naše škole obilježili su Svjetski dan osoba s Down sindromom. Obukli smo rasparene, raznobojne čarape i fotografirali se. Učenici su sudjelovali u izradi slikovne čestitke za Ritu, djevojčicu s Down sindromom. Ujedno smo joj snimili i glazbenu čestitku uz pratnju udaraljki koje smo nedavno kupili, a možete je pogledati OVDJE . Nadamo se da smo Riti uljepšali proslavu tog dana. Svatko od nas je različit, ali svi imamo svoje potrebe. Poštujemo i prihvatimo različitosti! Učenici PRO, učiteljica i asistentice
01.03.2024. 21:38
Večer poezije u OŠ Trilj
Jučer smo u (do zadnjeg mjesta popunjenoj) školskoj knjižnici održali Večer poezije OŠ Trilj. Bila je to večer za pamćenje koja će nam, nadamo se, postati tradicija.
19.02.2024. 13:17
PLANINARSKI IZLET UČENIKA OŠ TRILJ, NA ZIR
Članovi izvanškolske skupine Mladi planinari PD Jelinak Trilj i članovi izvannastavne skupine Mladi planinari OŠ Trilj, 17. 2. 2024. su zajedno sa svojim voditeljima i članovima Planinarskoga društva udružili snage i svladali uspon na Zir.